خورشید

آخرین نظرات
  • ۲ ارديبهشت ۹۳، ۱۸:۵۶ - دانش اموز
    very bad
کسب درآمد

پول‌نیوز، مازیار دانیالی - هیولت پاکارد که به اختصار اچ پی شناخته می شود، تولیدکننده آمریکایی نرم افزار و خدمات رایانه ای است که دفتر مرکزی آن در پالو آلتو، کالیفرنیا قرار دارد. این شرکت در یکم ژانویه 1939 توسط "ویلیام هیولت" و "دیوید پاکارد"، دو دانش آموخته مهندسی برق از دانشگاه استنفورد، تاسیس شد. اچ پی یکی از نخستین شرکت هایی بود که از ایده ها و حمایت پروفسور "فردریک ترمن" - در ارتباط قوی بین استنفورد و آن چه که سرانجام به شکل "سیلیکون ولی" ظهور کرد، پیشگام بود - سود برد.



پول‌نیوز، مازیار دانیالی - هیولت پاکارد که به اختصار اچ پی شناخته می شود، تولیدکننده آمریکایی نرم افزار و خدمات رایانه ای است که دفتر مرکزی آن در پالو آلتو، کالیفرنیا قرار دارد. این شرکت در یکم ژانویه 1939 توسط "ویلیام هیولت" و "دیوید پاکارد"، دو دانش آموخته مهندسی برق از دانشگاه استنفورد، تاسیس شد. اچ پی یکی از نخستین شرکت هایی بود که از ایده ها و حمایت پروفسور "فردریک ترمن" - در ارتباط قوی بین استنفورد و آن چه که سرانجام به شکل "سیلیکون ولی" ظهور کرد، پیشگام بود - سود برد.

به گزارش گروه بین‌الملل پول‌نیوز، اچ پی شهرت خود را به عنوان تولیدکننده دستگاه های پیچیده کسب کرد. نخستین مشتری این شرکت، والت دیزنی پروداکشنز بود که هشت اوسیلاتور صوتی را برای تولید فیلم انیمیشن "فانتازیا" (1940) خریداری کرد. طی جنگ جهانی دوم، اچ پی به تولید محصولاتی با کاربردهای نظامی برای ارتش مشغول شد. طی این دوران، اچ پی با آزمایشگاه پژوهشی نیروی دریایی برای تولید فناوری ضد رادار و پوسته فیوز پیشرفته توپ همکاری کرد.

پس از پایان جنگ، پاکارد مسئولیت امور مالی و تجاری شرکت را بر عهده گرفت و هیولت رهبری فعالیت های پژوهش و توسعه را عهده دار شد. تنوع بخشی به محصولات در دستور کار اچ پی قرار گرفت و یکی از محبوب ترین محصولات اولیه آن یک فرکانس متر سرعت بالا بود که در سال 1951 عرضه شد. این محصول در بازار به سرعت در حال رشد رادیو اف ام و ایستگاه های پخش تلویزیونی برای تنظیم فرکانس های واحد بر اساس مقررات کمیسیون ارتباطات فدرال استفاده می شد. طی جنگ کره، فروش محصولات نظامی به افزایش درآمدهای اچ پی کمک کرد.

برای کمک به تامین مالی توسعه محصولات جدید، اچ پی با عرضه سهام عمومی در سال 1957 اقدام به افزایش پول کرد. همچنین، کمپینی طولانی برای گسترش خط تولید اچ پی از راه خرید شرکت های دیگر در سال 1958 آغاز شد که با خرید شرکت اف ال موزلی، تولیدکننده رکوردرهای گرافیکی همراه بود. در سال 1961، اچ پی با خرید شرکت سان بورن، تولیدکننده ابزار پزشکی، فعالیت در این حوزه را آغاز کرد.

در سال 1968، اچ پی نخستین ماشین حساب رومیزی را عرضه کرد. در سال 1972 و با استفاده از فناوری پیشرفته مدار مجتمع، اچ پی نخستین ماشین حساب جیبی را معرفی کرد. قیمت این وسیله یک ششم نمونه مدل رومیزی اصلی بود.

اگرچه اچ پی هرگز به توسعه و تولید سیستم های تسلیحاتی اقدام نکرد، اما در طول تاریخ خود وابستگی شدیدی به هزینه های نظامی داشته زیرا دستگاه های این شرکت در توسعه و آزمایش محصولات نظامی - به ویژه این که سیستم های تسلیحاتی بیش از پیش به فناوری های الکترونیک و نیمه رساناها وابسته می شدند - استفاده می شد. تخصص نظامی اچ پی در سال 1969 بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت زیرا "ریچارد نیکسون"، رئیس جمهور وقت آمریکا، پاکارد را به عنوان معاون وزیر دفاع منصوب کرد. وی بر طرح های اولیه برنامه جت های جنگنده موفق اف-16 و ای-10 نظارت داشت.

کسب و کار رایانه

نخستین رایانه هیولت پاکارد به نام HP 2116A  در سال 1966 و به طور ویژه برای مدیریت تست و اندازه گیری دستگاه های این شرکت تولید شد. در سال 1972، این شرکت مدل HP 3000 که یک مینی رایانه با کاربرد عمومی بود را برای استفاده در بخش کسب و کار معرفی کرد. در سال 1976، "استفن وزنیاک" که کارآموز مهندسی در شرکت اچ پی بود یک نمونه اولیه برای نخستین رایانه شخصی را ساخته و به شرکت ارائه کرد. هیولت پاکارد با این طرح مخالفت کرده و تمامی حقوق آن را در اختیار وزنیاک قرار داد. پس از آن، وی به "استیون جابز" پیوست و شرکت اپل را تاسیس کرد.
نخستین رایانه رومیزی اچ پی به نام HP-85  در سال 1980 معرفی شد. از آن جایی که این محصول با رایانه شخصی آی بی ام که به استاندارد این صنعت مبدل شده بود، سازگاری نداشت نتیجه ای جز شکست برای اچ پی رقم نخورد. تلاش دیگر اچ پی برای حضور چشمگیر در بازار رایانه های شخصی معرفی مدل HP-150 بود که از یک نمایشگر لمسی سود برده و سازگار با سیستم رایانه شخصی آی بی ام بود. اگرچه این محصول از نظر فنی جالب توجه بود، اما به شکستی دیگر برای شرکت مبدل شد.

در حقیقت، نخستین محصول موفق اچ پی در بازار رایانه شخصی یک پرینتر یعنی اچ پی لیزرجت بود. این محصول در سال 1984 روانه بازار شد و فروشی فوق العاده را برای اچ پی رقم زد. در اواسط دهه 1980، اچ پی دریافت که کسب و کار در حوزه های اصلی علم و مهندسی خود را به شرکت های رقیب مانند سان مایکروسیستمز، سیلیکون گرافیکس و آپولو واگذار کرده است.

با آغاز دهه 1990، اچ پی به واسطه کاهش شدید قیمت سهام خود شاهد عدم تحقق برخی اهداف درآمد و سود بود. در نتیجه، پاکارد که بازنشسته شده بود بار دیگر برای بر عهده گرفتن نقشی فعال در مدیریت شرکت به اچ پی بازگشت. چشمگیرترین تغییرات در گروه رایانه شخصی و با معرفی رایانه های جدید، پرینترهای رنگی و لوازم جانبی با قیمت هایی پایین رخ داد که اچ پی را در جمع سه تولیدکننده برتر رایانه شخصی جهان قرار داد. در سال 1993 و پس از تکمیل روند احیای شرکت، پاکارد بار دیگر بازنشسته شد. در دهه 1990، اچ پی با شرکت اینتل در طراحی ریزپردازنده 64 بیتی ایتانیوم همکاری داشت که در سال 2001 معرفی شد.

در سال 2002، اچ پی شرکت کامپک یکی از تولیدکنندگان بزرگ رایانه شخصی در آمریکا را خریداری کرد. این اقدام اندکی پس از انتخاب "کارلی فیورینا" به عنوان مدیر عامل اچ پی صورت گرفت. وی نخستین زنی بود که هدایت شرکتی در فهرست دائو جونز را بر عهده می گرفت. پس از آن که منافع پیش بینی شده برای خرید کامپک محقق نشد، فیورینا در سال 2005 مجبور به کناره گیری از سمت خود شده و "مارک هرد" جایگزین وی شد.

در دوران رهبری هرد، گسترش فعالیت های اچ پی در بخش دستگاه های قابل حمل مانند تلفن های همراه هوشمند مورد توجه قرار گرفت. در سال 2010، اچ پی شرکت پالم را خریداری کرد که در زمینه تولید دستیار شخصی دیجیتال و تلفن های همراه هوشمند فعالیت می کرد. موقعیت پالم در بازار به شدت رقابتی تلفن های همراه هوشمند ضعیف بود، اما سیستم عامل چند وظیفه ای این شرکت کهWebOS نام داشت به عنوان یکی از سیستم های عامل پیشرو در نظر گرفته می شد.

با این وجود، هرد در سال 2010 و پس از رسوایی مربوط به روابط مشکوک با یک پیمانکار مجبور به ترک اچ پی شد. پس از وی، "لئو آپوتکر" به عنوان مدیر عامل این شرکت انتخاب شد. در آگوست 2011، اچ پی توقف تولید تلفن های همراه هوشمند و تبلت تاچ پد که تنها هفت هفته پیش در ماه ژوییه معرفی شده بود را اعلام کرد. بر همین اساس، اچ پی بر تولید نرم افزار و ارائه خدمات به کسب و کارها متمرکز شده و شرکت انگلیسی اتونومی، تولیدکننده نرم افزار، را به مبلغ 11.1 میلیارد دلار خریداری کرد.

در سال 2011، روند ناموفق فعالیت های اچ پی موجب شد تا آپوتکر نیز برکنار شده و "مگ ویتمن" که قبلا مدیر عامل شرکت eBay بود، هدایت آن را بر عهده گرفت.


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی